Česnek je lepší v prevenci srdečních příhod než statiny


Antiaterosklerotický efekt česneku (Allium sativum).
Koscielny J, Klussendorf D, Latza R, Schmitt R, Radtke H, Siegel G, Kiesewetter H. Atherosclerosis 1999 May;144(1):237-49
V randomizované dvojité slepé, placebo kontrolované klinické studii byly u 152 probantů ultrazvukem rozlišeny aterosklerotickými pláty zůžené carotidy a femorální arterie . Nepřetržitě užívali vysoké dávky česnekových tablet. Pozorování a měření bylo prováděno během 48 měsíců. Bylo signifikantně zaznamenáno snížení
objemu aterosklerotických plátů o 5-18 % nebo dokonce docházelo k mírné regresi procesu. Nárust aterosklerotických plátů je charakteristický pro věkové období 50-80 let a při užívání česnekové léčby se snižuje o 6-13 % což odpovídá 4 letům věku.
Zdá se dokonce mnohem důležitější, že aplikace česneku udržuje objem plátů v konstatním stavu během celé doby od 50-80 let
Výsledky studie připisují česnekovým přípravkům jednak efekty preventivní, ale také léčebnou schopnost snižovat arteriosklerotickou regeresi plátů.

Publikace typu:
Klinické zkoušky
Randomizované kontrolní zkoušky
J Natl Med Assoc 1997 Oct;89(10):673-8

Modulace lipidového profilu pomocí kombinace rybího oleje a česneku.
Morcos NC. Division of Cardiology, University of California, Irvine 92717, USA.

Studie ukázala vliv konzumace ryb na epidemiologii srdečních nemocí a užívání česneku zase vliv na hladinu triglyceridů.Tato studie na sebe vzala úlohu vyhodnotit efekt kombinace rybího oleje a česneku jako dientního doplňku na lipidové subfrakce. Bylo sledováno čtyřicet dobrovolníků s abnormálním lipidovým profilem v jednoduché slepé, placebo kontrolované zkřížené studii.
Každý dobrovolník dostával během jednoho měsíce placebo a rybí olej
(1800 mg of eicosapentanoic acid [EPA] + 1200 mg of docosahexanoic acid) a současně denně česnekové tabletky (1200 mg).

Lipidova frakcionace byla provedena na začátku studie, po placebové zkoušce a po aplikaci přípravku. Všechni měli hladinu cholesterolu vyšší jak 200. Všichni byli poučeni, aby dodržovali obvyklou dietu.
Výsledky po jednoměsíční suplementaci ukázaly 11% pokles cholesterolu, 34% pokles triglyceridu a 10% pokles LDL a stejně tak 19% pokles rizikového HDL.
Ačkoliv to nebylo významné byl zaznamenán trend směrem k nárustu HDL. Nebyl to žádný placebový efekt. Tyto výsledky naznačují že rybí olej a česnek, mají kromě známých antikoagulačních a antioxidačních vlastností také schopnost ve vzájemné kombinaci příznivě ovlivňovat lipidové subfakce a to za jeden měsíc užívání.
Triglyceridy jsou ovlivňovány do největší míry. Snižování cholesterodu a
zlepšování u lipidu/ HDL rizikového poměru naznačuje, že tyto kombinace mohou mít antiatherosklerotické vlastnosti a mohou tvořit ochranu proti rozvoji koronární arteriální nemoci.

Publikace typu:
Klinické zkoušky
Randomizované kontrolní zkoušky

Wien Med Wochenschr 1999;149(8-10):217-24 [Pleiotropic effects of garlic] [Article in German] Siegel G, Walter A, Engel S, Walper A, Michel F. Institut fur Physiologie, Universitatsklinikums Benjamin Franklin, Freien Universitat Berlin, Deutschland. siegel@mail.grumed.fu-berlin.de

Česnek jako bylinný prostředek snižuje velké množství rizikových faktorů, které hrají přesvědčivou roli v genesi a progresi arteriosklerózy: Pokles celkového a LDL cholesterolu, vzestup HDL- cholesterolu, redukce sérového triglyceridu a fibrinové koncentrace, snižování arteriálního tlaku a postup orgánové perfúze a konečně
vylepšení fibrinolýzy, inhibice shlukování krevních destiček a zmenšení plasmatické viskozity.

Z pohledu čtyřleté klinické studie za použití standartizovaných česnekových tablet
(900 mg/die LI 111) s množstvím primárních aterosklerotických plátů ukázala 9 až 18 % snížení a 3 % regresi množství plaků z celkového množství, ale také nějakých aspektů fytofarmakologické pleiotropie, schopnosti tvorby více než jednoho genetického efektu, této byliny: Pokles LDL hladin o 4 %, vzestup HDL koncentrace o 8 % a snížení arteriálního krevního tlaku o 7 %. Snížení krevního tlaku je způsobeno následkem dodatečného otevření K(Ca) iontových kanálů v membráně buněk cévních hladkých svalů, které způsobují jejich hyperpolarizaci. Tato membránová hyperpolarizace uzavře okolo 20 % L- typů Ca 2+ kanálů, čehož následkem je vasodilatace. V lidských koronárních arteriích, zvětšení cévního průsvitu o 4% je úzce spjato s rozvojen koronární perfúze o 18 %. Tyto pleitropické efekty česneku mají za následek snížení relativních kardiovaskulárních rizik , které způsobují infarkt a mozkovou mrtvici o více než 50 %.

autor: MUDr. Pavel ŠÁCHA

publikováno na www.celostnimedicina.cz: 26.02.2007